Eva Crutzen is een van de meest veelzijdige en geliefde podiumkunstenaars van Nederland. Ze is cabaretière, actrice en zangeres. Met haar scherpe humor, kwetsbare verhalen en indringende rollen in series als Bodem en Promenade heeft ze een vaste plek veroverd in het Nederlandse culturele landschap. Maar wie staat er naast haar als het doek valt en de lichten uitgaan? Of deelt diegene juist ook de spotlights met haar?
Dat laatste, zo blijkt, want sinds 2020 heeft Eva Crutzen een partner: regisseur Josèff Iping, een creatieve geest die een belangrijke inspiratiebron en soms zelfs mede-schepper is in haar werk.
Het stel maakte in 2020 openbaar dat ze een kind verwachtten, wat Eva als volgt aankondigde op Instagram: “We vinden onszelf eindelijk aimabel en tof genoeg om onszelf te gaan kopiëren”.
In 2025 zijn Eva en Josèff nog altijd samen en delen ze hun leven tussen de drukke wereld van theater, televisie en opvoeding.
Wie is Eva Crutzen haar partner?
Josèff Iping is een Nederlandse regisseur en maker die zich onderscheidt door zijn speelse, vaak experimentele benadering van televisie en film. Zijn werk kenmerkt zich door een scherpe blik voor menselijke verhalen, een voorkeur voor absurde humor en een vermogen om traditionele televisievormen te doorbreken. Iping werkte aan diverse televisieprojecten, zowel in fictie als non-fictie, en is vooral bekend om zijn bijdragen aan programma’s die de grenzen van genres opzoeken.
Dit bericht op Instagram bekijken
Een van zijn opvallendste projecten is de komedieserie Opslaan Als (2020), waarin Eva Crutzen een centrale rol speelde. Deze serie, die draait om absurde, maar herkenbare situaties, werd geprezen om zijn originele vormgeving en scherpe dialogen. Critici noemden het werk “verfrissend en onvoorspelbaar”, met name door de manier waarop Iping en Crutzen samen typetjes en situaties neerzetten. Iping regisseerde de serie en was daarnaast betrokken bij het creatieve concept. Het resultaat: een serie die zowel door het publiek als door recensenten werd omarmd. Naast series maakt Iping allerlei producties in andere formats, waaronder documentaires en experimentele films.
Critici en collega’s over Iping
Collega’s en medewerkers benadrukken dat Iping een ster is in het scheppen van een ontspannen, maar toch productieve werksfeer. Zo maakt hij ruimte voor improvisatie en creativiteit. Recensenten prijzen Ipings werk regelmatig om zijn “verrassende wendingen” en “onconventionele vertelstructuren”. Zo schreef De Volkskrant over Opslaan Als: “Iping en Crutzen weten met minimale middelen maximale impact te creëren. De serie is een schoolvoorbeeld van hoe humor en kwetsbaarheid hand in hand kunnen gaan.” Ook collega’s, zoals acteur en regisseur Diederik Ebbinge, noemen Iping een “maker die niet bang is om risico’s te nemen” en “een regisseur die acteurs uitdaagt om buiten hun comfortzone te stappen”.
Ipings werk wordt vaak vergeleken met dat van Steye van Dam en Tim Oliehoek, vanwege zijn vermogen om absurditeit te combineren met diepgang. Zijn projecten krijgen regelmatig aandacht op festivals en in vakbladen, die zijn “visuele signatuur” en “onconventionele narratieve keuzes” benadrukken.
Toekomst en invloed
Josèff Iping en Eva Crutzen hebben samen enkele van de opvallendste en meest gewaardeerde producties van de afgelopen jaren afgeleverd. Iedereen binnen en buiten het wereldje wacht gespannen af welke grenzen Iping nou weer gaat verleggen. Zelf zegt hij over zijn visie dat hij overtuigd is dat televisie en film altijd ruimte moeten bieden voor experiment en authenticiteit. Met elke productie bevestigt Iping zijn reputatie als regisseur die “het gewone op een bijzondere manier weet te vertellen” – en daarmee een onmisbare stem is in het Nederlandse culturele landschap.




