De Bekendste Nederlandse automerken (vroeger en nu)

De Bekendste Nederlandse automerken (vroeger en nu)

Als je denkt dat er in Nederland geen auto’s (meer) worden gemaakt, dan heb je het mis. We bespreken Nederlandse automerken van vroeger en merken die nu nog actueel zijn. We beginnen, natuurlijk met de gebroeders Spyker.

Spyker, de eerste

Waar denk je aan als je de term ‘sportwagens’ hoort? Je zou kunnen denken aan de Duitsers als Porsche en BMW, of de Italianen als Ferrari en Lamborghini. Maar waarschijnlijk denk je niet aan Nederlanders.

In 1880 richtten de smidsbroers Jacobus en Hendrik Spijker een bedrijf op, Spyker. Het bedrijf kende verschillende successen in de wagen- en autoproductie. Interessant genoeg produceerde Spyker de eerste auto met vierwielaandrijving.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog produceerde het bedrijf ongeveer 100 Spyker-gevechtsvliegtuigen en 200 vliegtuigmotoren. Maar het bedrijf kon slechts overleven tot 1925, toen het failliet ging en de deuren moest sluiten.

Spyker cars

Geïnspireerd door dit stukje geschiedenis werd Spyker Cars in 1999 in Nederland opgericht. Het is vooral bekend om zijn sportwagen, de Spyker C8, die al ruim twintig jaar bestaat. Een ontzagwekkende sportwagen die de meeste mensen nog nooit in hun leven hebben gezien. De C8 is een kunstwerk van auto’s en een product van Spyker’s gekke Nederlandse techniek.

Het is inmiddels alweer een hele tijd geleden, maar Spyker deed in 2007 zelfs een jaartje mee in de Formule 1.

DAF auto’s

Het Eindhovense DAF produceerde al tientallen jaren vrachtwagens en andere bedrijfsvoertuigen en het bedrijf floreerde. Zozeer zelfs dat ze in de jaren vijftig besloten hun aanbod te differentiëren en een personenauto te produceren. Brandstofefficiëntie en optimaal gebruik van de carrosserie waren destijds de boodschap, denk maar aan de originele Mini of Fiat 600.

DAF 600 was de eerste personenauto van het bedrijf

Op de Autosalon van Amsterdam op 7 februari 1958 introduceerde DAF hun stadsauto. In veel opzichten was hij vergelijkbaar met concurrenten uit Italië of Duitsland. Het was aangedreven door een niet zo machtige 590cc tweecilinder luchtgekoelde motor die een snelheid van 100 km/u kon halen. En waarin plaats was voor vier personen. Maar deze auto had een metaforische truc in petto, iets dat Variomatic-transmissie wordt genoemd.

Variomatic

Variomatic was een vroege massatoepassing van CVT-technologie (denk aan de Toyota Prius-versnellingsbak). In tegenstelling tot moderne eenheden was de aanpak van DAF enigszins rudimentair, maar toch behoorlijk elegant. Er werd gebruik gemaakt van twee rubberen riemen die over poelies met variabele straal gleden.

Dit was gebaseerd op het motorkoppel en de middelpuntvliedende kracht van de gewichten in de hoofdpoelies. Dit betekende dat de motor de auto zonder onderbrekingen van stilstand naar zijn bescheiden topsnelheid zou brengen. Het was soepeler dan de toenmalige ruwe automaten met 2 of 3 versnellingen, terwijl het minder kostte en woog.​

Carver-driewieler

Carver is een Nederlandse autofabrikant van duurzame mobiliteitsoplossingen om sneller, slimmer en duurzamer van deur tot deur te reizen.

De elektrische Carver is ontworpen als duurzaam transportalternatief voor pendelaars en stedelijke professionals. Een innovatieve smalle auto, compact stadsvoertuig als oplossing voor het fileverkeer in en rond steden. De Carver is uitgerust met een kanteltechnologie die de voordelen van een auto en een scooter verenigt in een spectaculaire nieuwe rijervaring.

Donkervoort D8 GTO-40

De combinatie is van aantrekkelijke styling, ultralicht gewicht, hoog vermogen en fantastische weggligging als een racewagen. Dit alles heeft een sportwagen gecreëerd die de harten van talloze autoliefhebbers sneller klopt.

De Donkervoort D8 GTO-40 is de kroon op 40 jaar Donkervoort-geschiedenis en het virtuele van Donkervoorts DNA. Een exclusief jubileummodel in een gelimiteerde oplage van slechts 40 stuks.

Ongefilterd en instinctief, met de nadruk op het bereiken van zijn unieke doel: de liefhebber van echt rijden overweldigen met de onbeperkte en meest pure rijervaring. Met in het hart de sportieve en krachtige Audi 2,5L R5 TFSI. Gecombineerd met het herkenbare ontwerp, het realiseren van topprestaties en hoogwaardige vakmanschap.

Dit Nederlandse automerk staat in de Ultimate Sport Car Brands List.

Heijnsdijk Sportscars

RJ Heijnsdijk ontwierp zijn eerste lichtgewicht special op basis van het Porsche 944. Een rollend chassis met de standaard Porsche 944 transaxle aandrijving die een ideale gewichtsverdeling garandeert. In de cabrio van Heijnsdijk wordt het zwaartepunt met 15% verlaagd. Het gewicht van de auto werd teruggebracht van 1200 naar 900 kg en het frontaal oppervlak met 35% verkleind. Deze nieuwe cabrio van Heijnsdijk Sportscars is optioneel verkrijgbaar met een hardtop. Eentje die opklapbaar is en in de kofferbak kan worden opgeborgen.

De motor, aandrijflijn en elektronica van de 944 geven de Heynsdyk het gedrag van een volwassen, volledig ontwikkelde sportwagen. En met ruim 300 kilo verwijderd wordt het een lichtgewicht sportmachine.

De oorspronkelijke basis van de 944 blijft bestaan zodat de 2500SF onder donorregistratie kan worden geregistreerd. De serieuze hobbyist kan ervoor kiezen om de auto zelf te bouwen voor € 15.000,-

Gerelateerd