Smart is een merk dat nooit de bedoeling had alleen maar kleine auto’s te maken. Het staat voor de meest ruime en praktische auto’s in welke klasse dan ook. Het schijnt zo te zijn dat het evenveel kost om een ForTwo te bouwen als een auto in de Mercedes E-Klasse. Dit maakt dat de radicaal andere modellen van smart, zoals de smart #3, zijn ontworpen om het verschil te maken. Wat biedt smart #3 je wat andere auto’s vergelijkbare niet bieden? Het simpele antwoord is ruimte. Maar daar blijft het niet bij. Je zou kunnen zeggen dat de smart #3 de verbeterde versie is van de smart #1.
Smart #3 specificaties
Bij de smart #3 heb je de keuze uit achterwielaandrijving of vier -wielaandrijving. Je kunt ook kiezen voor het sportieve Brabus-model.
Het instapmodel #3 Pro wordt geleverd met een goedkopere accu, één die gebruikmaakt van lithium-ijzerfosfaat (LFP)-chemie. Dit is, in combinatie met een standaard 7,4 kW AC-laadsysteem, kostenbesparend.
De accu van de Pro heeft een bruikbare energie van 49 kWh. Waardoor het bij volledige lading een officieel bereik van 322 kilometer heeft. Via een gelijkstroomsnellader kan de accu tot 130 kW worden opgeladen. Dat betekent dat 10 tot 80 procent in slechts 30 minuten is opgebruikt.
Bij een upgrade naar het Pro+ of Premium-model krijg je een batterij van 62 kWh die gebruik maakt van de energiezuinigere lithium-iontechnologie.
Dit geeft een potentieel bereik van maximaal 729 km, hoewel er geen extra vermogen is: dezelfde elektromotor van 268 pk wordt gebruikt.
Hoe snel rijdt de Smart #3?
Het vermogensbereik weerspiegelt dat van de smart #1. Dat betekent dat, tenzij je voor de Brabus-versie kiest, alle #3’s een elektromotor van 268 pk hebben die de achterwielen aandrijft. Dankzij de verbeterde aerodynamica is het met 5,8 seconden sneller dan de 6,7 seconden van de smart #1. Bovendien is het ook beter dan veel duurdere alternatieven.
De verbeterde aerodynamica van de smart #3 komt ook de actieradius ten goede. Waarbij sommige versies officieel 16 kilometer extra afleggen op een volle accu. Dat geeft het Pro+-model een officieel bereik van 440 kilometer. Terwijl de Premium – die een iets efficiëntere motor heeft – officieel 453 kilometer kan afleggen.
Smart #3 in de stad
Ondanks de 20 mm lagere bodemvrijheid rijdt de smart #3 meestal soepel over hobbels.
De smart #1 voelt bij lage snelheden al alerter en sportiever aan dan zijn rivalen. De smart #3 voelt zelfs nog beheerster aan, dankzij een vermindering van de carrosserie in bochten. De besturing is goed doordacht, met een natuurlijke respons en een geruststellende hoeveelheid gewicht in de zwaarste van de drie rijmodi.
Het elektrisch rijden is ook voordelig in de stad, ondersteund door de soepele en gemakkelijke besturing.
Het zicht rondom is verrassend goed, vooral gezien hoe laag het dak aan de achterkant uitsteekt. Het zicht naar voren is goed. De rijkwaliteit is stevig te noemen, zelfs bij lage snelheden, dus je zult voor snelheidsdrempels meteen moeten vertragen.
Modellen met hoge specificaties worden geleverd met een automatische parkeerassistent die fileparkeren vrij eenvoudig maakt. Maar zelfs de basisversies worden geleverd met allround camera’s en sensoren. Dat maakt dat je gemakkelijk in en uit krappe ruimtes kan bewegen. Het regeneratief remmen kan ook worden ingesteld om een rijmodus met één pedaal te bieden. Hierdoor kom je volledig tot stilstand zonder dat je de rem hoeft aan te raken.
Door de instelbare stuurmodus voelt het stuur van de smart #3 erg licht aan. Dat is prettig als je door parkeergarages en krappe plekken probeert te manoeuvreren.
Smart #3 buiten de stad
Met 268 pk die het werk doet, blijft de smart #3 niet achter als het gaat om het bereiken van hoge snelheden op de snelweg. Totdat je eraan gewend raakt, kunnen de prestaties soms allemaal wat plotseling lijken.
Zodra je boven de 80 km/u komt, lijkt het vermogen af te nemen. Maar als je met een snelheid van 110 km/uur rijdt, kan de elektromotor een flinke dosis vermogen toevoegen.
Op snelheid rijdt de smart #3 soepel en stil, en op de snelweg speelt de stevige rijkwaliteit je echt in de kaart. Omdat de #3 daardoor prettig en veilig aanvoelt. Er zijn veel assistentiesystemen, van snelheidswaarschuwingen tot het aanhouden van de rijstrook tot actieve cruisecontrol. Ze werken allemaal prima.
Windgeruis en bandengeruis worden goed onder controle gehouden. Dat maakt het behoorlijk ontspannend. De actieradius – normaal gesproken iets dat rijden op de snelweg bemoeilijkt – houdt goed stand.
Op een bochtige weg
In welke rijmodus en bij welke instelling dan ook, de besturing voelt te allen tijde goed. De grip en tractie zijn goed, en de #3 neemt gemakkelijk een reeks haarspeldbochten bergopwaarts en bergafwaarts. Een ander goedwerkend aspect is het remmen, dat volkomen natuurlijk aanvoelt.
Conclusie
In één oogopslag ziet de smart #3 er vrijwel identiek uit aan de Smart #1. Met vergelijkbare lichtbalken voor en achter, een vergelijkbare grillevorm en een herkenbaar afgerond oppervlak. De carrosserie is echter op maat gemaakt voor de smart #3 en zit lager, breder en langer dan de #1.
Het is even hoog als een Volkswagen ID.3. Als gevolg van dit alles heeft de smart #3 geen directe rivalen.